Menurut Pengarah Penguatkuasaan KPDNKK, Datuk Mohd Roslan Mahayudin, peniaga atas talian akan dikenakan tindakan, sama seperti mereka yang berniaga secara konvesional.
Individu yang menjalankan perniagaan atas talian yang tidak patuh kepada 8 keperluan urus niaga atas talian yang dikuatkuasakan oleh pihak kementerian akan dikenakan tindakan saman sehingga RM50,000 atau dipenjarakan tidak lebih dari 3 tahun atau kedua-duanya sekali.
8 Keperluan Wajib Ada untuk Urus Niaga Atas Talian -- KPDNKK
- HARGA produk/perkhidmatan ditawarkan, termasuk cukai & khidmat penghantaran serta lain kos yang berbangkit.
- NAMA inidividu yang menjalankan perniagaan atau syarikat atau nama perniagaan.
- NO. PENDAFTARAN perniagaa / syarikat.
- MAKLUMAT PERHUBUNGAN seperti alamat emel, nombor telefon serta alamat individu yang menjalankan pernigaan.
- KETERANGAN LENGKAP seperti karekter produk atau perniagaan.
- KAEDAH PEMBAYARAN yang boleh berurus niaga.
- TERMA & SYARAT keperluan transaksi
- PENGHANTARAN iauatu anggaran produk/perkhidmatan diterima pengguna.
Pihak KPDNKK mahukan pengguna/konsumer lebih sentias dilindungi di atas talian. Dengan penguatkuasaan ini, hak pengguna akan lebih dilindungi & konsumer akan mempunyai lebih ruang untuk membuat pilihan, melihat harga produk /perkhidmatan ditawarkan tanpa sebarang keraguan.
Oleh itu, jika seorang ingin menjual produk kosmetik seperti DD Cushion Foundation, maka peniaga itu haruslah meletakkan harga produk tersebut. Tidak ada lagi "DM untuk harga" atau "PM untuk keterangan lanjut" dan sebaginya.
Apabila e-commerce telah membangun dengan pesatnya, kes penipuan pula semakin meningkat. Maka pihak kerajaan telah menukar ke Akta Perlindungan Pengguna (Transaksi Dagangan Elektronik) 2012 untuk memastikan peniaga online terus patuh.
Ketika ini, menurut Pengarah Penguatkuasaan KPDNKK, pusat jualan online (marketplaces) seperti Zalora & Lazada tidak mempunyai sebarang masalah kerana mereka patuh pada undang-undang yang telah ditetapkan.
Pihak KPDNKK memohon pengguna untuk bersama membantu bagi memastikan peniaga atas talian telah mematuhi kehendak dinyatakan. Jika peniaga atas talian ini gagal, pengguna boleh berhubung di talian terus KPDNKK 1-800-886-800 bahagian penguatkuasaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan