7 Senaman Wajib Untuk Bakal Ibu Hamil Mudah Dilakukan


Ada tak kawan-kawan anda yang sedang hamil atau tengah sarat mengandung atau ibu hamil, lebih-lebih lagi anak yang pertama? Bagi kami disini, sudah tentu ada kerana hampir setiap tahun di pejabat kami di Kota Bharu ini ada saja "Mak Buyung" heee

Bagi sesiapa yang pernah mengandung, mesti teringat beberapa senaman wajib yang boleh dilakukan untuk memudahkan proses kehamilan bukan?

Kosmetik Nieve Beauty bantu ibu hamil cantik

Kali ni kami ingin kongsikan beberapa teknik senaman yang boleh dilakukan oleh bakal-bakal ibu hamil baru (dan lama) bagi memudahkan proses kehamilan mereka.

Pelvic Floor


Senaman yang paling penting dilakukan oleh ibu-ibu mengandung. Ia juga sesuai dilakukan oleh semua wanita yang ingin menjaga kesihatan luaran dan dalaman.

Untuk ibu-ibu mengandung, otot-otot pelvic akan lemah kerana terpaksa menampung beban anak yang di dalam kandungan. Oleh itu, ia menyebabkan ibu-ibu mengandung mudah terkucil ketika batuk mahupun bersin.

Digalakkan untuk melakukan senaman Pelvic Floor bagi membantu menguatkan semula otot-otot di kawasan Pelvic.

Kaedah untuk melakukan senaman Pelvic Floor ni adalah dengan melakukan kemutan.


  • Mula-mula cuba tahan kencing & bernafas seperti biasa.
  • Lakukan dalam kiraan 6 saat kemudian rehat. 
  • Ulang semula kemutan tersebut dengan kiraan yang sama. 


Kaedah ini sama caranya ketika menahan untuk buang air kecil.

Lakukan senaman ini bila-bila masa & dalam apa juga keduuduka selesa kerana senaman ini agak mudah & tidak memerlukan aktiviti diluar.

Senaman Regangan


Dilakukan dalam 2 keadaan iaitu secara berbaring & regang tubuh.

Kaedah Regangan Dalam Keadaan Berbaring



  • Rehat kat badan dalam keadaan berbaring.
  • Letakkan kedua-dua tangan disisi badan.
  • Kaki sebelah kanan dibengkokkan manakala kaki kiri pula ditegakkan ke atas.
  • Tahan seketika mengikut kiraaan & kemampuan.
  • Selepas itu ulang pula untuk kaki kiri.
  • Lakukan secara bergilir-gilir mengikut kemampuan/kekuatan sendiri.

Kaedah Regang Tubuh


  • Rehatkan diri dalam keadaan duduk atas lantai. 
  • Rentangkan kaki kehadapan. 
  • Hulurkan lengan kanan ke arah pergelangan kaki dan angkat lengan kiri ke atas kepala untuk menghala ke kanan secara perlahan-lahan.
  • Ulang gerakan ini berulang kali mengikut kemampuan/kekuatan diri.
  • Lakukan dengan berselang seli kiri & kanan.
  • Untuk merasakan keberkesanan senaman ini, pinggang anda akan berasa lenguh.

Bertinggung


  • Duduk dalam keadaan separa mencangkung dengan jarak kaki separas/selari dengan bahu/badan anda (untuk menguatkan kedudukan posisi anda)
  • Ketika menurunkan badan seolah menvangkung, kaki berada di dalam keadaan berjinjit.
  • Letakkan kedua-dua tangan di atas lutut & cuba bertahan mengikut kekuatan masing-masing. Senaman ini boleh dilakukan dengan kerap.
  • Senaman ini memberikan kekuatan pada otot punggung & kaki.

Berenang


Senaman yang tersangatlah digalakkan dilakukan oleh ibu-ibu mengandung kerana bebanan anak dalam kandungan tidak ditampung oleh ibu itu sendiri.

Ketika berenang, banyakkan mengawal pernafasan. Ia membantu ketika proses bersalin nanti.

Berenang juga dapat menguatkan otot-otot ibu-ibu mengandung secara kesluruhannya. Rintangan air ketika berenang secara semula jadi akan membuatkan otot-otot ibu-ibu mengandung lebih terangsang & kuat

Berjalan Kaki


Berjalan kaki ini dapat membantu mengerakkan otot-otot yang diperlukan semasa bersalin. Jangan terlalau memaksa & selalu bersenam mengikut kemampuan badan masing-masing.

Mulakan senaman dengan berjalan kaki secara perlahan pada jarak pendek. Jalankan secara konsisten beberapa kali seminggu.

Apabila badan berasa sesuai, berjalan lebih jauh, tambahkan jarak perjalanan. Selalu lakukan senaman ini berteman & di kawasan khas yang mempunyai laluan pejalan kaki

Window shopping juga salah satu senaman berjalan kaki juga taw!!! ;)

Naik Turun Tangga


Bagi mereka yang mempunyai rumah bertingkat ataupun duduk di apartmen, boleh mencuba menaik satu tingkat mengikut kemampuan masing-masing.

Namun begitu, senaman naik & turun tangga ini tidak sesuai untuk ibu-ibu yang baru sahaja mengandung. Ini kerana bimbang rahim tidak cukup kuat ketika peringkat awal kehamilan.

Ketika menaiki anak tangga, otot otot paha dan pelvic akan berasa kesannya. Jika diamalkan secara konsisten & mengikut kemampuan, ia memudahkan bukaan perineum & seterusnya memudahkan ketika bersalin.

Urusan Kerja Rumah


Bagi ibu-ibu mengandung yang juga bekerja, ambillah kesempatan untuk membuat kerja-kerja ringan di rumah, sebagai contoh menyapu sampah atau menyidai pakaian untuk dikering

Ingat, elakkan kerja-kerja keras dirumah yang memerlukan tenaga & menagankat benda-benda berat. Ia sangat merbahaya bagi ibu mengandung & kandungan itu sendiri!


Bagi bakal-bakal bapa, bantulah isteri-isteri anda ketika kehamilan. Pastikan mereka menjalankan beberapa senaman dinyatakan & sentiasa motivasikan mereka untuk menajalankan senaman-senaman itu sekerap yang boleh.

Sama-sama bantu menguruskan kerja-kerja dirumah kerana ia menaikkan keyakinan ibu-ibu mengandung ini & berasa "secured".

Bagi ibu-ibu mengandung, sudah semestinya anda tidak mempunyai masa untuk berhias mahupun bersolek. Jimatkan masa anda ketika bersolek dengan menggunakan DD Cushion Treatment Foundation. Foundation ini berasaskan powder, aplikasinya adalah semua dalam satu -- merawat, mencegah & melindung kulit muka setiap masa.

Maka ibu-ibu mengandung akan lebih berjimat masa bersolek, kelihatan flawless & glowing sepanjang masa *wink*!




7 Senaman Wajib Untuk Bakal Ibu Hamil Mudah Dilakukan https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgRZuayUQgV35c1kGD1Ti8dUihPOOYbeDLarD8ce1Ef7Di4REdSWiusgAUUyvB998ljva61XEuHwI76welczvQHkVYcMiX-3iVsJdickwoZqukISH_6exXgaLEsTHMGC8o-N4Mg-tBUw68/w72-h72-p-k-no-nu/kosmetik-nieve-beauty-senaman-ketika-hamil-mengandung.jpg https://nieve-beauty.blogspot.com/2017/08/7-senaman-wajib-untuk-bakal-bakal-ibu.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Pengesahan & Kelulusan

Kesemua produk keluaran Niéve Beauty mempunyai pengesahan Nota Notifikasi dari Pengarah, Perkhidmatan Farmasitukal, Kementerian Kesihatan Malaysia -- memberikan keyakinan kepada pengguna terhadap bahan ter-kandungan pada produk keluaran Niéve Beauty.

Produk-produk Nieve Beauty telah pun memperoleh pengesahan & kebenaran untuk dipasarkan terus kepada pengguna mengikut Akta Kawalan Ubatan & Kosmetik 1984 -- Regulation 18 A (2).

Sila hubungi kami disini untuk pertanyaan lanjut & pengesahan.

Membuat Pesanan?

Kami di Niéve Beauty Kelantan menyediakan langkah mudah untuk membuat pesanan di-atas talian. Tidak memerlukan data peribadi & segala maklumat adalah rahsia.


Cara Melihat & Merubah Pesanan.


  • Click ikon di penjuru atas laman untuk melihat atau merubah produk pesanan anda bila-bila masa.

Cara Membuat Pesanan.


  • Di laman "Shop", pilih produk anda.
  • Semak harga serta tawaran istemwa kami sediakan atas talian.
  • Pilih opsyen disediakan (jika ada).
  • Tekan butang "Add to Cart".
  • Paparan troli shopping cart tertera bagi membuat perubahan/semakan atau terus menghantar pesanan anda.

Cara Menghantar Pesanan.


  • Di laman "Checkout", sila semak butiran pesanan.
  • Pilih destinasi penghantaran anda (jika ada)
  • Isi borang atas talian maklumat diperlukan.
  • Semak borang penghantaran.
  • Tekan butang "Hantar Pesanan" atau "Paypal" jika anda ingin menbuat transaksi atas talian -- mudah, selamat & transaksi anda dilindungi.

Seterusnya pesanan anda diproses & produk anda akan sampai di depan pintu dalam 3 hari bekerja -- begitu mudah!


Bayaran Melaui Sistem Perbankan

Bagi pembayaran melalui perbankan, pihak kami akan mengirimkan e-inbois terus ke telefon & alamat emel anda untuk pengesahan.


Bayaran On-line Melalui Paypal

Mudah cepat & sangat selamat dan pihak kami tidak meyimpan data peribadi anda. Anda boleh menggunakan baki akaun Paypal ataupun menggunakan kad kredit/debit bagi membuat pembayaran.

Transaksi anda dijamin & dilindungi sepenuhnya jika produk dipesan tidak dikirimkan seperti dijanjikan. Anda boleh memohon pengembalian bila-bila masa dengan klik butang "Refund" sahaja.

Maklumat Penghantaran

Niéve Beauty Kelantan sentiasa bekerjasama dengan perkhidmatan kurier/penghantaran yang paling efisyen untuk kiriman anda. Di-antara khidmat kurier yang terus berurusan adalah:-


  • Pos Laju (dalam & luar negara)
  • City Link
  • Skynet
  • Ta-Q-Bin

Pada dasarnya, pesanan anda akan sampai ke destinasi dalam 3 hingga 5 hari bekerja -- itu yang telah dijanjikan oleh pihak perkhidmatan pengiriman. Respons dari pengguna, ada ketikanya pesanan anda tiba kurang 24 jam!

Namun begitu, terdapat juga penghantaran yang mungkin akan terlewat kerana faktor-faktor diluar jangka.

Oleh itu, setelah pesanan dikirim, pihak kami akan menghantar "Tracking Code" terus kepada anda bagi menyemak kedudukan/status penghantaran tersebut.

Maklumat Pemulangan

Tidak 100% berpuas hati dengan produk dikirim? Mempunyai kecacatan luar jangka? Kami berikan 30 hari untuk tempoh pemulangan tanpa sebarang pertanyaan.

Masukkan semula produk pesanan anda yang rosak itu kedalam pek disediakan (bersama pakej asal & tag), sertakan salinan slip pemulangan di dalam pek tersbut. Kemudian, hantarkan melalui pek itu di perkhidmatan pos berhampirsan dengan tempat anda kepada kami.

Permohonan anda akan diproses & produk anda boleh diganti semula ataupun kami memulangkan semula wang pembelian anda -- mengikut kesesuaian. Untuk pengetahuan lanjut & kelayakan pemulangan, sila layari laman FAQ kami.

Shopping Cart View

Map

Store Settings

Theme Fonts

Disqus for nieve-care